De mobiele game Pokémon Go is een megahit. Het spel is zo populair, dat zoekmachine Google inmiddels als eerste suggestie geeft hoe je een Pokémon moet vangen. 

Het was een mooie, zonnige dag in het park afgelopen weekend. Ik lag op een kleed en propte een stokbroodje met tapenade in mijn mond. Niks aan de hand. Ik genoot.

Vanuit een ooghoek zag ik een paar jongeren aankomen. Ze wandelden een stukje, keken op hun smartphone, stopten, liepen vijftig meter door en stopten weer. Ondertussen keken ze niet op of om. Hun blik was gericht op het scherm.

Het bleek dat ze Pokémons aan het vangen waren.

Nieuwe smartphonehit

Pokémon Go is een groot succes, en dat terwijl de game nog niet eens in Nederland verkrijgbaar is. Dat moet over enkele dagen gebeuren. Jongeren kunnen het spel wel alvast spelen, door een Amerikaans iTunes-account aan te maken (iOS) of het app-bestand te downloaden. En dat doen blijkbaar een hoop mensen.

Pokémon Go legt via de camera van de smartphone een virtuele wereld over de omgeving die we om ons heen zien. In de game zijn op bepaalde locaties Pokémons verstopt. Door rond te lopen, kun je Pokémons vangen en trainen.

De virtuele beesten die je tegenkomst verschillen per locatie. In de stad kom je andere Pokémons tegen dan op het strand. En 's nachts zijn er andere Pokémons dan overdag.

Lijken ontdekt

Het spel zorgt ervoor dat tieners naar plekken gaan waar ze anders nooit komen. En dus ontdekken ze ineens een lijk, zoals in de Amerikaanse staat Wyoming of in Baarn. Oeps.

De game is zo populair dat Google inmiddels als eerste zoeksuggestie aanraadt hoe je Pokémons moet vangen (zie foto bij dit artikel). Muizen en ratten zijn blijkbaar een minder groot probleem.

Miitomo

Nintendo wrijft ondertussen in z'n handen. De Japanse gamemaker richtte zich jarenlang op hun eigen spelcomputers en spellen. Games op smartphones wilde Nintendo niet aan.

Tot vorig jaar. Toen kwam Nintendo met Miitomo, niet echt een spel maar een game waarmee gebruikers hun persoonlijke ervaringen konden delen via poppetjes met een waterhoofd. Dat leverde het bedrijf veel hits op sociale media op, maar vooral omdat het zo bevreemdend was.

Beurswaarde omhoog

Nu is er dan eindelijk de eerste echte hit voor Nintendo op smartphone, het platform dat veel groter is dan de  Wii-consoles die het Japans bedrijf zelf in de markt zette. Het aandeel Nintendo steeg op de Japanse beurs gelijk meer dan 6 miljard euro in waarde.

Maar pas op: er zijn enkele privacy-problemen. iOS-gebruikers geven toegang tot hun volledige Google-account als ze het spel spelen. En overvallers in de VS gebruiken de game om slachtoffers te lokken, zo meldt de politie uit Missouri op Facebook.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl